Frågor och svar

Vad är det för skillnad på en e-tjänst och en blankett?

En e-tjänst kan du använda när som helst på dygnet via en dator, mobil och surfplatta. Du kan bifoga eventuella bilagor i e-tjänsten. Ärendet följer du sen via Mina sidor.

En blankett fyller du i för hand och vissa blanketter kan du fylla i på din dator. Blanketten skriver du ut och signerar med din underskrift. Sedan skickar du in den per post, e-post eller lämnar den till kommunens kontaktcenter.

Mina sidor

Följ ditt ärende på Mina sidor

När du är inloggad i självserviceportalen kan du följa dina inskickade ärenden under Mina sidor eller återuppta ett påbörjat ärende. Du kan följa statusen på dina ärenden och föra en dialog med kommunens handläggare via meddelandefunktionen, där du även kan inkomma med eventuella kompletterande uppgifter. 

Varför hittar jag inte mitt ärende på Mina sidor?

En del av kommunens e-tjänster ligger i andra system och har symbolenExtern ikon.vid knappen Starta e-tjänsten. Länken tar dig till ett externt system som inte är kopplat till kommunens självserviceportalen, därav kan du inte följa det ärendet via Mina sidor. 

E-legitimation och skyddad identitet

Vad är en e-legitimation?

E-legitimation kan jämföras med en vanlig id-handling, exempelvis körkort. Med en e-legitimation kan du på ett säkert sätt legitimera dig på internet. De flesta e-tjänster kräver inloggning med e-legitimation och i vissa fall även digital signering.

e-legitimation.se om hur e-legitimation fungerar 

Varför måste jag ha en e-legitimation?

Vi måste vara säkra på att du är du när du skickar in en ansökan eller anmälan till oss. När du loggar in med e-legitimation så hämtas dina personuppgifter från Skatteverket. Det gör att du slipper fylla i dina uppgifter manuellt. När du sedan loggar in på Mina sidor så kan du även följa ditt ärende under hela handläggningsprocessen.

Vilken e-legitimation kan jag använda?

För de flesta av kommunens e-tjänster krävs att du har någon form av e-legitimation. Åtvidabergs kommun tillåter inloggning och signering med hjälp av Bank-ID, Mobilt BankID och Freja eID+.

Hur skaffar jag en e-legitimation?

elegitimation.se om hur du skaffar e-legitimation

Jag har problem med att signera eller logga in i tjänsten med e-legitimation, vad gör jag då?

I första hand ska du testa din e-legitimation. Lyckas inte testet får du vända dig till den utgivare som utfärdat e-legitimationen, vanligtvis din bank. Det kan vara så att du inte har installerat någon e-legitimation eller giltighetstiden kan ha gått ut.

Jag har skyddad identitet, hur fungerar det då?

Har du skyddad identitet kan du antingen vända dig direkt till den verksamhet som du behöver komma i kontakt med eller ringa kommunens kontaktcenter 0120-830 00.

En sparad ansökan är inte en inkommen handling

Genom att klicka på ”Spara” i en e-tjänst sparas din ansökan på en särskilt avdelad yta som begränsar åtkomsten till din ansökan, så att inga obehöriga kan läsa eller förvränga informationen. Du kan när som helst komma åt din ansökan igen. För att fortsätta arbetet med din ansökan igen behöver du vara inloggad med hjälp av e-legitimation så att vi kan säkerställa din identitet. Din ansökan är inskickad till kommunen och kan börja behandlas först när e-tjänstens samtliga steg är slutförda och ansökan har nått kommunens elektroniska brevlåda. Så länge din ansökan är sparad och inte inskickad så är det bara du som kan se den under Mina sidor, som är ditt utrymme för att hantera uppgifter.

Alla ärenden som skickas in via en e-tjänst är en inkommen handling

Dina personuppgifter utgör en del av kommunens allmänna handlingar och vi kan få frågor om att lämna ut dessa till enskilda eller företag. Före ett utlämnande genomförs en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen.

Varför ser jag inte e-tjänsten jag letar efter?

Om du letar efter en intern e-tjänst så behöver du logga in som medarbetare eller förtroendevald.

Stöder min webbläsare den här webbplatsen?

Den här webbplatsen och e-tjänsterna visas allra bäst i en modern webbläsare. Om du har problem med din webbläsare, exempelvis får upp ”Sidan kan inte visas” eller annat felmeddelande så kan du behöva se över dina inställningar.

Här hittar du information och support för de vanligaste webbläsarna:

Vart ska jag vända mig om jag inte fått svar på min fråga här?

Om du har problem med en specifik e-tjänst så hittar du kontaktuppgifter på e-tjänstens startsida. Har du frågor om denna självserviceportal eller om e-tjänsteutvecklingen i Åtvidabergs kommun? Då är du välkommen att höra av dig med dina synpunkter eller frågor genom att skicka ett e-postmeddelande till kontakt@atvidaberg.se eller ringa kontaktcenter 0120-830 00.