Ansök om tillstånd för enskilt avlopp
Den här tjänsten kräver inloggningAtt anlägga avlopp innebär ett samspel mellan dig som fastighetsägare, oss på miljökontoret och entreprenören. Innan du kan använda den här tjänsten måste du bestämma dig vilken anläggning du vill göra. På avloppsguiden.se finns bra information om olika typer av anläggningar.
Du måste också förbereda handlingar som är obligatoriska att bifoga:
- Situationsplan som visar anläggningens alla olika delar samt utsläppspunkt, egen och närliggande grannars dricksvattenbrunnar (avstånd till avlopp ska anges), vilka hus som ska anslutas, uppställningsplats (max 20 m) och vändplats för slamtömningsfordon (mått ska anges) och dragning av och längd på eventuell sugslang.
- Grannars medgivande om del av anläggning placeras utanför den egna fastigheten
- Dokumentation av genomförda markundersökningar t.ex. provgrop, grundvattenrör, siktanalys och perkolationstest (alltid aktuellt vid infiltration)
- Längd- och tvärsektionsritningar (aktuellt vid markbädd, infiltration och utsläppspunkt i stenkista)
- Anläggningsanvisningar
- Produktinformation (vid prefabricerade produkter som moduler och minireningsverk)
Avgift för tillståndsprövning
För handläggning av ansökan om tillstånd för WC-anläggning och anmälan om BDT-anläggning tas en fast avgift ut enligt gällande taxa. För anmälan om ändring av befintlig avloppsanordning tas avgift genom timavgift för den tid som läggs ner i ärendet. Kontakta miljökontoret för att få veta vilka avgifter som är aktuella just nu.
Ansök via e-tjänst
Du kan använda tjänsten både som fastighetsägare eller entreprenör. Är du entreprenör behöver du veta fastighetsägarens personnummer och kontaktuppgifter (e-post, mobilnummer) som vi använder för att skicka ut en notis för att denne ska kunna signera ansökan/anmälan.
Vill du hellre lämna in ditt anmälan/ansökan via post eller e-post
Vill du hellre lämna in ditt anmälan via post eller e-post så kan du använda ansökningsblankett och skicka till någon av följande adresser:
miljo@atvidaberg.se
Åtvidabergs kommun
Miljökontoret
Box 206
597 25 Åtvidaberg
Hämta företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så slipper du fylla i dem. Läs mer på sidan: Så här hämtas företagsuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
För evigt
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter på kommunens webbplats.
Behandling av personuppgifter, kommunens webbplats.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten.
Dina rättigheter, Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Personuppgiftsansvarig
Åtvidabergs kommun
kontakt@atvidaberg.se
Åtvidabergs kommun
kontakt@atvidaberg.se
0120-830 00
www.atvidaberg.se
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning
- Karta med placering av avloppsanläggning
- Karta med din och dina grannars vattenbrunnar
- Fullmakt (om sökande inte är fastighetsägare)
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Uppgifter om entreprenör
- Fastighet
- Planerad anläggning
- Vattentäkter och skyddsavstånd
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Skicka in
