Skicka och ta emot e-fakturor för företag
Att skicka och ta emot e-fakturor, istället för pappersfakturor, är både en enklare och säkrare betalningsmetod.
E-faktura till privatpersoner
Du kan ta emot dina fakturor från Åtvidabergs kommun som e-faktura (elektronisk faktura) i din internetbank.
E-fakturan innehåller samma information som din pappersfaktura. Tjänsten är kostnadsfri och ger en säkrare och enklare betalningshantering eftersom bankgiro, OCR-nummer, förfallodatum och belopp fylls i med automatik. Du behöver bara godkänna betalningen.
Om du vill ha e-faktura gör du din anmälan via din internetbank. När du registrerar en inbetalning får du en förfrågan om anmälan till e-faktura. Följ därefter anvisningarna i just din internetbank.
Det går bra att ha både e-faktura och autogiro. För att ansluta dig när du redan har autogiro måste du söka fram Åtvidabergs kommun i din internetbank och anmäla dig. Om du har problem med att ta del av innehållet i en faktura eller och om du har synpunkter på fakturans innehåll eller belopp ska du i första hand vända dig till oss - inte till banken.
E-faktura till företag
Du kan ta emot dina fakturor från Åtvidabergs kommun som e-faktura direkt till ditt affärssystem. E-fakturan innehåller samma information som din pappersfaktura. Tjänsten ger en säkrare och enklare betalningshantering eftersom samtliga uppgifter skickas elektroniskt.
Bankgiro
Kommunen har två bankgiron för inbetalningar:
- 5782-7701 är knutet till OCR, det vill säga att du måste använda ett OCR-nummer för betalningen.
- 132-1678 är inte knutet till OCR. Du måste då i första hand ange fakturanummer.
Det är viktigt att du anger OCR-nummer eller fakturanummer så vi vet vad inbetalningen avser.
Autogiro
Vill du betala dina fakturor från kommunen med autogiro? Fakturabeloppet dras då automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Anmäl via e-tjänsten Autogiroanmälan - medgivande till autogiro.
Fakturor till oss
Åtvidabergs kommun tar emot elektroniska fakturor i PEPPOL format. På fakturan ska den referenskod som beställaren har uppgivit anges. Referensen består av bokstäverna ZA följt av ytterligare max åtta tecken. Om du inte har fått någon referenskod ber vi dig att kontakta beställaren.
För att skicka din första faktura kontakta oss.
Denna blankett kommer inom kort att bli en digital e-tjänst. Tills dess att e-tjänsten är klar så kan du använda dig av blanketten. Klicka på "Hämta blankett".