Anmälan om klagomål - hälsoskydd
Här kan du lämna in klagomål angående till exempel:
- Störande ljud i inomhusmiljö (t.ex. ventilation, lyhört från dina grannar eller ljud från verksamheter)
- Bristande boendemiljö (t.ex. fukt, mögel, temperatur, drag, ventilation)
- Störande djur (t.ex. skällande hundar)
- Grannars vedeldning eller tobaksrök
Kontakta först den som orsakar störningen
Det bästa är om du försöker prata med den som orsakar störningen innan du kontaktar oss, så att den som stör ska få möjlighet att undersöka och åtgärda problemet.
Gäller störningen boendemiljön så är det fastighetsägaren/hyresvärden eller bostadsrättsföreningen som har det yttersta ansvaret. Vi rekommenderar därför att du i första hand tar kontakt med dem. Får du ingen hjälp kan du anmäla ditt klagomål till oss.
För att vi ska handlägga din anmälan krävs att:
- Miljökontoret bedömer att störningen är en hälsorisk – enligt miljöbalken innebär olägenhet för människors hälsa en "störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig"
- Störningen är pågående – vi handlägger inte klagomål på störningar som har upphört, och inte heller störningar som är tillfälliga.
Anonyma klagomål
Om du vill lämna in ett anonymt klagomål kan det bli svårare för oss att handlägga ärendet och du kommer inte heller få någon återkoppling.
Handläggning
Handläggningen sker i ett separat system och du kommer därför inte kunna följa ditt ärende via självserviceportalen. Ärendet har därav statusen Avslutat. Om du uppger dina kontaktuppgifter så kan du komma att kontaktas via telefon, e-post eller post under handläggningstiden.
Vill du hellre lämna in ditt anmälan via post eller e-post så kan du använda följande adresser:
Åtvidabergs kommun
Miljökontoret
Box 206
597 25 Åtvidaberg
miljo@atvidaberg.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- IP-nummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter på kommunens webbplats.
Behandling av personuppgifter, kommunens webbplats.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten.
Dina rättigheter, Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.
Personuppgiftsansvarig
Åtvidabergs kommun
kontakt@atvidaberg.se
Åtvidabergs kommun
kontakt@atvidaberg.se
0120-830 00
www.atvidaberg.se